Video insluiten

0024 Interview met de heer Albert ter Harkel 2009-02-19

Video, kleur, met geluid
Video insluiten

0024 Interview met de heer Albert ter Harkel
, 2009-02-19

Video, kleur, met geluid

Albert ter Harkel, geboren op 17 juli 1927 te Bellingwolde, heeft zijn hele leven in dit agrarische dorp gewoond en gewerkt. Zijn vader was boer/molenaar. Op de boerderij fokte hij varkens en hij had enkele melkkoeien. Albert ter Harkel nam de zaak van zijn vader over en werd later tevens commissionair toen de opbrengsten van de boerderij / molen niet meer voldeden. Hij vertelt over het dorp, het omliggend gebied en de armoede. De werkverschaffing komt aan de orde (graven van het B.L. Tijdenskanaal, ontginnen van heidevelden), het turfsteken (met name tijdens de Tweede Wereldoorlog), het molenaarswerk (maaltechniek, klanten), het maken van spekkedikken, de werkzaamheden als commissionair vanaf 1967 (in agrarische producten zoals stro, hooi) en het regelen (in de zomer) van het besproeien van landbouwgewassen mbv sproeivliegtuigen (vanaf ca 1970). Ook vertelt dhr ter Harkel over de werkzaamheden op zijn boerderij.

10 fragmenten uit 0024

Fragment 8 van 10 - 002400:37:30:00 - 00:45:59:00

In de zomermaanden regelde Ter Harkel voor boeren het besproeien van met name aardappelvelden met landbouwgif (tegen phitophthora en coloradokevers) mbv een sproeivliegtuig, iets w…

In de zomermaanden regelde Ter Harkel voor boeren het besproeien van met name aardappelvelden met landbouwgif (tegen phitophthora en coloradokevers) mbv een sproeivliegtuig, iets wat later vrijwel geheel aan banden is gelegd. Hij tekende percelen in op kaarten (voor boer en piloot) en zette de gebieden af met vlaggen. De sproeivliegtuigen (van het bedrijf van Van der Meulen) waren aanvankelijk Pipers, later Pawnee's en Turbo thrushes. Deze laatste vliegtuigen konden meer gif meenemen en meer percelen aan. Ook koolzaadvelden werden wel mbv een vliegtuig besproeid. Voor een boer was sproeien met een vliegtuig relatief wat duurder, maar een voordeel was dat het geen schade voor het gewas en het land opleverde (zoals bij sproeien met een tractor met sproeimachine). In de loop van de tijd nam het aantal klanten af omdat steeds meer boeren een moderne spuitmachine aanschaften, maar een natte zomer zorgde weer voor veel werk (in korte tijd). Ivm de gezondheid was het van belang niet onder de wind te gaan staan tijdens het sproeien. Sproeien met vliegtuigen begon in ca 1950. Aanvankelijk betrof het vooral het behandelen van stekbieten en koolzaad met relatief zwaar vergif. Voorafgaand aan het sproeien moesten oa houders van bijen worden gewaarschuwd. Begin 21ste eeuw werd er alleen nog gesproeid met een vliegtuig als het erg nat was op het land. Later werd het sproeien beperkt tot grote percelen in de IJsselmeerpolders.